Het is tijd om de effecten van de doorgevoerde wijzigingen van de afgelopen 2 weken te meten, en ik moet toegeven: die vallen tegen! Laten we eerst de doelen die ik gesteld had er eens bij pakken.
Gestelde doelen afgelopen periode
De doelen die ik voor vandaag gesteld had, zijn als volgt:
- Het blijkt niet uit GSE, maar ik weet dat ik van beide pagina’s nog nooit clicks, laat staan sales heb gehad. Ik wil minimaal 10 clicks op affiliate links hebben
- Beide artikelen op positie 10 of hoger in GSE 2-weekse overzicht
- De CTR van het artikel ‘Benodigdheden…’ moet omhoog naar minimaal 5%
Mijn aanvullende doel was dit:
- Pillar page creëren voor thema Puzzelen met je hond
Huidige stand van zaken
Wanneer ik nu in GSC kijk, zie ik dit:

We zien dat, in vergelijking met de vorige keer, eigenlijk alles verslechterd is, behalve het totaal aantal vertoningen. Wat opvalt is de piek in de paarse lijn en het dal van de oranje lijn op 14 juni. Ik heb toen veel aan de website gesleuteld, en ik vermoed dat dat er iets mee te maken heeft. Ook valt op dat de paarse pieken en oranje dalen regelmatig samenvallen.
Maar dit is een overzicht van de afgelopen 3 maanden, en omdat ik voorlopig naar de veranderingen per 2 weken kijk, pas ik de parameters van de data ook aan naar een tijdspanne van steeds 14 dagen. Hieronder staat dezelfde grafiek, maar dan alleen met data van de afgelopen 14 dagen. Om een referentie te hebben, staat dezelfde data van de voorgaande 2 weken, toen ik nog niet aan het meten was voor deze blogserie, erbij.

Ook hieruit blijkt, dat eigenlijk alles verslechterd is. Uit de tabel met zoekwoorden blijkt dat ook, maar om die hier vandaag ook in te plakken lijkt me nutteloos. Laten we liever kijken hoe deze dalingen verklaard kunnen worden.
Wat heb ik gedaan de afgelopen periode
Tags verwijderen en indexatie
Naast de werkzaamheden voor het bereiken van de gestelde doelen, heb ik heel veel aan mijn website gedaan. Zo heb ik alle tags verwijderd, want ik gebruikte ze niet correct. Daardoor zijn er ook veel pagina’s verdwenen. Tags werden tot half mei geïndexeerd door Google, daarna niet meer, en vanaf half mei is het aantal geïndexeerde pagina’s dan ook gehalveerd. Of dit ook invloed heeft op de resultaten van de afgelopen weken is niet duidelijk. Wel is het zo dat, wanneer voorheen geïndexeerde content verdwijnt, Google ook je resterende pagina’s anders kan rangschikken.
Artikel: “Benodigdheden kamperen met hond”
Dit is het eerste artikel dat ik heb aangepakt. Een overzicht per datum is als volgt:
9-6
- UA veranderd van sfeervolle afbeelding tent maar zonder hond naar eigen afbeelding tent met 2 honden. Minder sfeervol, betere kwaliteit
- Meta omschrijving was heel slecht, aangepast (inclusief samenvatting en tekst UA)
- Onder artikel gezet wanneer hij voor het laatst geüpdatet is
13-6
- Meta omschrijving aangepast
- Tekst artikel aangepast, afbeeldingen vervangen
14-6
- tekst verder aangepast, affiliate links geupdate, oude links verwijderd
20-6
- layout artikel aangepast en afbeelding vervangen door meer relevante, eigen afbeeldingen
Artikel: “Kampeertraining hond”
20-6
- titel aangepast
- tekst volledig herzien
- afbeeldingen gewijzigd naar eigen of AI
- layout aangepast
Effecten van acties
Ik heb alles per datum bijgehouden, en elke keer aan het einde van de dag Google opnieuw laten indexeren. Toch zie ik niet direct dezelfde of volgende dag heel andere data. Ik zal daarom vanaf nu niet meer per datum mijn acties bijhouden, maar per tijdsvak van 2 weken.
Verklaring
Vakantie
Ik begon op 9 juni, na het analyseren van de data en het schrijven van het vorige artikel, heel fanatiek met het aanpassen van een artikel en op de schop nemen van de website. Maar de tweede week van deze tijdsperiode viel in mijn vakantie, en was ik ook daadwerkelijk OP vakantie. Daarom kwam ik er in de tweede week nauwelijks aan toe om iets te doen. Dat is ook de reden waarom het tweede artikel veel te weinig aandacht heeft gekregen en ik aan de tweede Pillar Page überhaupt niet toegekomen ben.
Verwijderen tags
Het mogelijke effect van het verwijderen van alle tags op de website heb ik hierboven al beschreven. Dit zou weleens een negatieve impact kunnen hebben op de ranking van mijn gehele website. Ik ga ze echter niet opnieuw implementeren tot ik, per tag, meer content heb om aan een tag te hangen en daardoor per tag daadwerkelijk relevante content kan laten zien.
Wijzigingen mogelijk niet goed genoeg
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de wijzigingen die ik aan de meta-omschrijvingen, afbeeldingen enz. heb gemaakt, niet goed genoeg zijn. Omdat ik niet in de gelegenheid was om alles aan te pakken, kan ik echter nog niet zeggen of de verbeterde artikelen hun statistieken verbeteren.
Conclusie
Zelfs als ik wel beide artikelen helemaal aangepakt had, is het duidelijk dat de gestelde doelen niet realistisch waren. De verbeteringen in statistieken die ik voor ogen had, lagen te ver van het beginpunt af. Ik zal vanaf nu mijn doelen kleiner moeten houden als we ook met kleine datum intervallen werken (14 dagen is een te klein interval voor zulke grote verbeteringen).
Waar wil ik naartoe?
Met dit alles in gedachten, pas ik mijn doelen voor de twee artikelen aan. Daarnaast is het de hoogste tijd dat ik mijn Pillar Pages voor de thema’s Wandelen en Puzzelen af komen, en aangezien artikelen met die onderwerpen het overgrote deel van mijn bezoekers trekt, zal dit mijn grootste prioriteit zijn.
Doelen voor 7 juli
- Beide artikelen “Kampeertraining” en “Kampeerbenodigdheden” op positie 20 of hoger in GSE 2-weekse overzicht
- De CTR van het artikel “Benodigdheden…” moet omhoog naar minimaal 3,5% (die is nu gestegen naar 3,1%, maar dat komt waarschijnlijk door mijn eigen clicks)
- De CTR van het artikel “Kampeertraining…” moet omhoog naar minimaal 7%
- Pillar page “Wandelen” helemaal af
- Pillar page “Puzzelen grotendeels af
Aanvullende doelen
Ik heb nog een week vakantie, en ondanks dat ik nog veel plannen heb, zal ik wel dagelijks tijd hebben voor mijn websites. Ik heb nog veel te doen op mijn andere website, maar wat Dogventures.nl betreft, moet ik zorgen dat de artikelen die aan de twee genoemde pillar pages hangen, up-to-date en relevant zijn.
- Artikelen “Wandelen” up-to-date en relevant
- Artikelen “Puzzelen” up-to-date en relevant
Tot slot
De resultaten van de eerste twee weken van deze showcase vallen tegen, maar de volgende keer zijn ze veel beter, dat weet ik zeker! Ik ben nog steeds even enthousiast en gedreven, dus ik twijfel er niet aan dat Dogventures.nl een succes wordt.


