Dogventures.nl – Deel 3 – Week 3 & 4 – 7-7-’25

Dogventures.nl - Avonturen voor en met je hond

De resultaten van de afgelopen twee weken zijn wederom niet waar ik op gehoopt had, hoewel er op sommige punten wel verbeteringen te zien zijn.

Gestelde doelen afgelopen periode

De doelen die ik voor vandaag gesteld had, waren dit:

  • Beide artikelen “Kampeertraining” en “Kampeerbenodigdheden” op positie 20 of hoger in GSE 2-weekse overzicht
  • De CTR van het artikel “Benodigdheden…” moet omhoog naar minimaal 3,5% (die is nu gestegen naar 3,1%, maar dat komt waarschijnlijk door mijn eigen clicks)
  • De CTR van het artikel “Kampeertraining…” moet omhoog naar minimaal 7%
  • Pillar page “Wandelen” helemaal af
  • Pillar page “Puzzelen grotendeels af
  • Artikelen “Wandelen” up-to-date en relevant
  • Artikelen “Puzzelen” up-to-date en relevant

Huidige stand van zaken

GSC geeft het volgende overzicht voor de afgelopen 14 dagen, inclusief gestippelde lijnen voor de 14 dagen dáárvoor:

Hier is te zien dat, hoewel het aantal vertoningen en klikken gedaald is, is de gemiddelde CTR en positie wel gestegen. Wanneer ik naar de resultaten voor de pagina’s over kamperen kijk, zie ik hetzelfde (geen afbeelding).

Dit valt op

De gemiddelde positie van het artikel “Kampeerbenodigdheden…” is gestegen van 29,9 naar 22,6 in de afgelopen 14 dagen. De gemiddelde positie van het artikel “Kampeertraining…” is nog meer gestegen: va, 24,3 naar 16,2. Beiden zijn dus behoorlijk gestegen. Met name de zoekwoorden “benodigdheden camping” en “kamperen met honden” zijn enorm gestegen.

Deze opvallende punten zijn gerelateerd aan de doelstellingen die ik had.

Wat heb ik gedaan de afgelopen periode

Ik heb een mooie pillar page gemaakt rondom het thema “Puzzelen met je hond”, die ik ook wel “de puzzelpagina” noem. Ik verwijs daarin naar alle relevante blogartikelen over dit onderwerp, en heb die ook allemaal snel nagelopen (veel ervan had ik in de eerste maanden van het jaar al volledig nagekeken en verbeterd) en naar de pillar page verwezen. Eén van de artikelen heeft veel aandacht nodig, want deze moet grondig herzien worden. Hier heb ik al enige uren ingestoken, en wil ik in de aankomende week voltooien.

Aan de artikelen over wandelen heb ik nog niet genoeg gedaan, ik heb de puzzelartikelen voorrang gegeven omdat dit momenteel mijn belangrijkste content is. Wel heb ik ze allemaal snel gecontroleerd en, waar nodig, toegewezen aan alle juiste categorieën, zodat ze ook via de pillar page te vinden zijn

Wél heb ik alvast een klein begin gemaakt met mijn pillar page over detectiewerk, omdat één van mijn artikelen over dit onderwerp veel bezoekers genereert en ik het onderwerp zelf erg interessant vind en wil uitbreiden.

Wat betreft de twee artikelen over kamperen waar ik de vorige periode veel aandacht aan heb gegeven: toen ik eraan wilde werken om de doelstellingen voor vandaag te halen, had ik een Eureka!-moment. Beide artikelen zijn eigenlijk grotendeels content voor een pillar page over kamperen met honden. Ik heb daarom besloten deze op dit moment te laten voor wat ze zijn, en aan te passen of te verwijderen wanneer de pillar page gecreëerd wordt.

Effecten van acties

Laten we weer even kijken naar de doelen voor vandaag, en wat ervan behaald is:

  • Artikelen “Kampeertraining” en “Kampeerbenodigdheden” op positie 20 of hoger – nét niet behaald, maar nu niet meer relevent ivm nieuw te creëren pillar page.
  • CTR artikel “Benodigdheden…” naar minimaal 3,5% – niet behaald, nu niet meer relevant
  • CTR artikel “Kampeertraining…” naar minimaal 7% – behaald, nu niet meer relevant
  • Pillar page “Wandelen” helemaal af – behaald
  • Pillar page “Puzzelen grotendeels af – behaald
  • Artikelen “Wandelen” up-to-date en relevant – niet behaald
  • Artikelen “Puzzelen” up-to-date en relevant – grotendeels behaald, maar nog niet allemaal

Verklaring

Artikelen gaan vervallen

Toen ik tot de conclusie kwam dat mijn kampeerartikelen geïntegreerd zouden gaan worden in een nieuw te creëren pagina, ben ik gestopt eraan te werken. Als ik door was gegaan, had ik de doelen wellicht wel bereikt, maar ik wil mijn tijd niet verdoen.

Veranderen sitestructuur door verwijderen tags en toevoegen interne links

Het mogelijke effect van het verwijderen van alle tags vlak vóór de start van deze showcase heeft zeker wel invloed op mijn resultaten. Google rankt mijn artikelen nu anders en dat is te zien in lagere posities en minder bezoekers. Toch lijkt mijn website zich langzaamaan te herstellen. Mijn posities gaan weer omhoog, wellicht wegen zaken zoals unieke content en autoriteit zwaarder nu er geen tags meer zijn om op sitestructuur te ranken. Interne links verbeteren overigens wel de sitestructuur, en die worden uiteraard toegevoegd bij het creëren van nieuwe pagina’s en de relevante blogartikelen.

Prioriteiten

Veruit de meeste bezoekers worden gegenereerd door enkele artikelen over hondenpuzzels. Ook ben ik daarin een autoriteit en heb er veel relevante en unieke content over. Daarom heb ik de puzzelpagina en relevante artikelen voorrang gegeven op alle andere activiteiten en acties met betrekking tot de website. Ik verwacht verbeterde resultaten te zien voor deze artikelen in de komende periode.

Conclusie

Deze keer waren de doelstellingen wél haalbaar. Ik zal mijn toekomstige doelen daarop baseren en gaandeweg zal ik leren hoe groot of klein doelen moeten zijn om haalbaar te blijven in een bepaalde periode.

Over periodes gesproken: ik merk dat 14 dagen een erg korte periode is om effecten van acties terug te kunnen zien in resultaten. Veranderingen zijn bijna altijd geleidelijk, waardoor 14 dagen een te korte periode wordt om relevante conclusies te kunnen trekken. Daarom ga ik vanaf nu iedere 28 dagen de resultaten analyseren. Het volgende showcase artikel zal dus op 4 augustus verschijnen.

Waar wil ik naartoe?

Natuurlijk wil ik meer bezoekers, en wil ik dat mijn bezoekers antwoorden krijgen op de vragen die ze naar mijn website brachten. Ook wil ik dat ze terugkeren, zodat ik een vertrouwensband met ze kan opbouwen en bij mij komen voor informatie en aanbevelingen. Meer commissies is een resultaat wat daaruit voortvloeit. Ik zal daarom moeten investeren in klantenbinding door middel van een nieuwsbrief en social media.

Ook moeten mijn belangrijkste pillar pages en de daaraan gerelateerde artikelen relevant en up-to-date zijn, zodat de juiste informatie goed vindbaar is voor bezoekers en de interne structuur verbeterd wordt voor crawlers.

Doelen voor 4 augustus

  • Alle relevante artikelen voor de puzzelpagina moeten relevant en up-to-date zijn
  • Pillar page Detectie afmaken en publiceren
  • Pillar page Op Vakantie evt met als subpagina “Kamperen” opzetten
  • Voorbereiden nieuwsbrief zodat die in september gelanceerd kan worden
  • Contentkalender Instagram maken voor aankomende 3 maanden
  • Vanaf 15 juli wekelijks posten op Instagram

Aanvullende doelen

Om mijn content beter op mijn bezoekers af te stemmen en ze beter te begrijpen, ga ik met behulp van AI buyer personas maken.

  • Uitzoeken hoeveel buyer personas zinvol zijn voor Dogventures.nl
  • Uitwerken van deze personas en toepassen op nieuwe content

Tot slot

Deze keer waren mijn resultaten een stuk beter, omdat ook mijn verwachtingen en doelstellingen realitischer waren. Ik heb me echter tot nu toe vooral gefocust op al bestaande artikelen, die ik weliswaar aan nieuwe pillar pages hang.

Maar dat is een kunstje dat ik al ken, en het is tijd om nieuwe dingen te leren. Ik ben heel benieuwd wat social media en een nieuwsbrief mij zullen brengen. Ik heb weleens gepost op Instagram maar dat was tweemaal en zonder er goed over nagedacht te hebben. Ze hebben dan ook maar enkele views. Dat kan vast beter.

Op TikTok heb ik 4 of 5 keer gepost, en daar kreeg ik wel veel views. Toch is Instagram het kanaal waar ik eerst voor kies, want daar zit mijn doelgroep. Wellicht voeg ik TikTok later nog toe.

Met nieuwsbrieven heb ik nog helemaal geen ervaring, dus dat zal volledig nieuw zijn voor mij.

Kortom: ik hoef mij niet te vervelen! En met de zomervakantie en extra werkdagen bij mijn werkgever voor de deur, zal het halen van mijn nieuwe doelen absoluut een flinke uitdaging zijn!

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *